Kişinin yaşadığı topluluk içre kıymeti olan , kapasite, hesap ve öbür davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tüyöneten.
Eğitim bilimi, önceden saptanmış esaslara gereğince insanoğluın davranışlarında belirli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Eğitim bilimi; ferdin davranışlarındaki yaşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğişme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok teşhismı örgülabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla tercih edilen teşhism:
“Bireyin davranışında, kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin amaçlarına iyi ) bileğişme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis gereğince;
· Eğitim bilimi bir vetiretir.
· Eğitim bilimi sürecinde, ferdin davranışlarının istenilen yönde bileğiştirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğişme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Eğitim bilimi sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç yapı taşı öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Eğitim bilimi amaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı eksiksiz kültürler dâhilin benzeridır. Ammaçların içeriği ve öğrenme dâhilin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre gereğince bileğişebilir, ama sürecin doğbirliı bileğişmez.
Eğitim bilimi kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birfena filozof ve terbiyeci, eğitimin ne evetğuna dayalı farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçünlü teşhismı şudur: Eğitim bilimi, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğişikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içre eğitime dayalı bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğişikliği” ve “süreç” kabil kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Eğitim bilimi, beşer dâhilin yaşam boyu devam fail bir vetiretir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere iyi olabileceği kabil istenmedik yönde bile vürutebilir. Eğitim bilimi sürecinin işletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kabil vürutigüzel bile olabilir. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal terbiye, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal terbiye denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, terbiye merkezleri kabil mekânlarda verilen terbiye formal; ferdin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır terbiye ise informal eğitidir. Yani terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Eğitim bilimi Türleri
Eğitim bilimi türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye yetişmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belirli bir tasar ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci idari bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal terbiye ise otomatik vüruten hesapsız ve programsız yapılan eğitimdir ki duygusal bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Eğitim bilimi Sistemi
Eğitim bilimi, bir mekanizma olarak ele tuzakındığında ise terbiye sisteminin üç yapı taşı ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Orijin; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel kabil fiziksel unsurlardır. Süreç; ekol içre gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, izin, imtihan sonuçları kabil istenilen davranış bileğişiklikleridir.